چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

کیکاووس زیاری: فصل تابستان بهترین زمان برای نمایش عمومی محصولات کودکان و نوجوانان است و صنعت سینمای فرانسه هم با استفاده ا ز تعطیلات این فصل، فیلم نوجوانانة«دوکو بوی دانش‌آموز» را روانة پردة سینما کرد.

این کمدی نوجوانانه در اولین هفتة نمایش خود با استقبال بچه‌ها و خانواده‌های آنها روبه‌رو شد و لقب یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی در حال نمایش را گرفت. بخش مهمی از موفقیت این فیلم به قصة آن برمی‌گردد که برای کودکان و نوجوانان فرانسوی قصه‌ای آشنا و محبوب است.

فیلم «دوکوبوی دانش‌آموز» براساس قصة مصوری به همین نام ساخته شده که اولین بار در سال 1999میلادی در یک مجلۀ هفتگی مخصوص کودکان و نوجوانان منتشر شد. خالق این قصه «زیدرو» است که آن را با کمک و همکاری دوست طراح خود «گودی» آمادۀ چاپ کرده. بچه‌ها از این قصه استقبال خوبی کردند و تیم دو نفرۀ زیدرو و گودی با نگارش و طراحی قصه‌های بعدی، ماجراجویی‌های دوکوبوی دانش‌آموز را تبدیل به یک مجموعه قصه و کتاب دنباله دار کردند.

این قصه در بارة یک پسر بچة شیطان و تپل به نام دوکوبو است که با بلوز راه راه زرد و مشکی‌اش شناخته می‌شود. دوکوبو علاقه‌ای به درس و مشق ندارد، ولی مجبور است سر کلاس درس بنشیند. او تمام تلاش خود را می‌کند تا تکالیف مدرسه‌اش را انجام ندهد. اما اتفاقاتی می‌افتد که دوکوبو را وارد یک سری ماجراجویی تماشایی می‌کند. دوکوبو با دوستان و هم‌کلاسی‌هایش درگیر این ماجرا‌ها می‌شوند و در پایان، او متوجه اهمیت درس و مدرسه می‌شود.

بیشتر ماجرا‌های قصة مصور «دوکوبوی دانش‌آموز» در مدرسه‌ای کوچک اتفاق می‌افتد و این مدرسه لوکیشن (محل رخدادهای ماجرا) اصلی قصه است. اما در بعضی قسمت‌های این مجموعه، قصه وارد خانه دوکوبو می‌شود و او را در این محل دنبال می‌کند. در هر بخش کتاب یک ماجرای مستقل رخ می‌دهد و بعضی قسمت‌های آن، به گذشتۀ شخصیت‌های متعدد ماجرا می‌پردازد. هرقسمت کتاب با شروع یک سال تحصیلی آغاز می‌شود و پایان آن با تمام شدن سال تحصیلی و درس و مدرسه همراه است.

دوکوبو‌ پسربچه‌ای خوش‌اخلاق است که دوست دارد تنبلی کند و انجام کارهایش را به دیگران واگذار ‌کند. او در تقلید کارهای همسایگان و دوستانش و کلک زدن به معلم مدرسه استعداد عجیبی دارد؛ با این‌حال همیشه در این کار شکست می‌خورد. اتفاقاتی که در طول قصه رخ می‌دهد،‌ به او یاد می‌دهد برخوردی صادقانه با آدم‌های محیط اطراف خود داشته باشد و راست‌گویی پیشه کند.

«گراتین»، هم‌کلاسی کوچولوی دوکوبو شخصیت دوم قصه است که در ضمن همسایه او نیز هست. گراتین از کارهایی که دوکوبو می‌کند ناراحت است و به او کمک می‌کند تبدیل به یک پسر خوب و درس‌خوان شود. او شاگرد اول کلاس نیز هست و یک‌جورهایی در نقطة مقابل دوکوبو قرار دارد.

«دوکوبوی دانش‌آموز» را «فیلیپ دچاورن»، فیلم‌ساز جوان فرانسوی کارگردانی کرده است. این فیلم چهارمین کار سینمایی او در مقام فیلم‌ساز است و آن را بهترین کار سینمایی خود تا به امروز می‌داند. نقش دوکوبو را«وینسنت کلاود»، بازیگر نوجوان فرانسوی بازی کرده‌ که قبل از این در پنج فیلم سینمایی ظاهر شده است. تمام فیلم‌هایی که او بازی کرده، حال و هوای کمدی و خانوادگی داشته‌اند. سازندگان «دوکوبوی دانش‌آموز» قصد دارند قسمت‌های بعدی آن را نیز تهیه و تولید کنند.

کد خبر 140301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز